قفل‌های بیومتریک درب چه هستند و چگونه کار می‌کنند؟؟ 

 برای ارتقاء سیستم‌های قفل ساختمان خود باید آنها را مدرن کنید قفل‌های بیومتریک درب دارای فناوری پیشرفته‌ای هستند که به کاربران اجازه می‌دهند اثر انگشت خود یا سایر انواع اعتبار بیولوژیکی را برای باز کردن قفل درب اسکن کنند قفل شما هستند با این حال هر یک نیازهای منحصر به فرد خود را دارد این فناوری بسیار پیشرفته است و در صورت بروز هرگونه مشکل کلید پشتیبان در دسترس شماست که امکان دسترسی را فراهم می‌کند و این کلید را می‌توان در مکانی امن برای استفاده اضطراری نگهداری کرد و در صورت روزانه نیازی به نگرانی در مورد فراموشی گم شدن کلید خود نخواهید داشت و نصب کارایی آن نیز بسیار ساده است.

قفل درب بیومتریک چیست؟؟

نوعی قفل بدون کلید است که از قسمت منحصر به فردی از بدن کاربر به عنوان اعتبار استفاده می‌کند بر این اساس انواع قفل‌های بیومتریک به چهار دسته تقسیم می‌شود.

1.اسکنر اثر انگشت

2. اسکنرهای صورت

3. اسکنر عنبیه

4.نرم‌افزار تشخیص صدا

 مزایای قفل‌های بیومتریک اثر انگشتی

قفل‌های بیومتریک نسبت به قفل‌های استاندارد درب مزایای زیادی دارند

 ۱. اصلی‌ترین مورد این است که نمی‌توانید کلیدهای خود را گم کنید و با گزینه اضافه کردن ۵۰ اثر انگشت نیازی به برش کلیدهای بیشتر برای کاربران اضافی ندارید

 ۲. آنها زندگی را برای صاحب‌خانه و صاحبان مشاغل آسان‌تر می‌کنند

 ۳. هر اثر انگشت منحصر به فرد است به این معنی که اون‌ها نسبت به سایر قفل‌های بدون کلید مانند قفل‌های دارای کدهای عددی ایمن‌تر هستند و اثر انگشت شما هک نمی‌شود

۴..قفل‌های اثر انگشتی نه تنها کاربردی بلکه بسیار شیک هستند.

 معایب قفل‌های بیومتریک

 ۱. هزینه نصب و راه‌اندازی اون‌ها بالاتر است

 ۲. نسبت به شرایط محیط حساس هستند و برخی از سنسورهای اثر انگشت ممکن است در مقابل آب گرد و غبار حساس باشند و اگر نورپردازی ضعیف باشد یا چهره فرد مبهم چهره‌خوان‌ها در اسکن چهره دچار مشکل می‌شوند اگر تداخل صدا بیش از حد وجود داشته باشد نرم‌افزار تشخیص صدا با مشکل مواجه می‌شود با این حال اکثر قفل‌های بیومتریک دارای یک صفحه عدد برای وارد کردن کتبین به عنوان روش جایگزین می‌باشند.

 قفل بیومتریک چگونه کار می‌کند؟؟

 قفل بیومتریک معمولاً  با اسکن انگشت صورت چشم یا صدای کاربر کار می‌کند و می‌تواند اعتبار بیش از یک کاربر را ذخیره کند به این معنی که هم برای چند خانواده و هم برای املاک تجاری کار می‌کنند.

 قفل بیومتریک اثر انگشتی:

 قفل اثر انگشت الگوی روی انگشت را اسکن کرده و آن را به داده عددی تبدیل می‌کند اما قبل از هر چیز باید تنظیم شود بدین گونه که داده‌های مربوط به الگوی روی پوست انگشت را به سیستم وارد می‌کنید و این داده‌ها توسط مغز متفکر قفل به فرمت عددی یا همان باینری تبدیل می‌شوند پس هر بار که می‌خواهید به محیط دسترسی داشته باشید وقتی که فرد انگشت خود را روی اسکنر از پیش ذخیره شده مطابقت داده و سپس در اینجا فرایند تطبیق الگوریتم مهم‌ترین فرایند است.

 قفل بیومتریک با اسکنر صورت:

 طراحی چشمی‌هایی با دقت بالا در قفل‌های تشخیص چهره سبب عملکردی خاص شدند در ابتدا لازم است اطلاعات چهره افراد مجاز به سیستم قفل داده شود تا این اطلاعات در بانک اطلاعاتی قفل ذخیره گردد همچنین اندازه‌گیری فاصله چشم‌ها از هم فاصله چشم تا بینی فاصله که بین دهان تا بینی وجود دارد همگی بخش مهمی از اصول اجرایی دستگیره تشخیص چهره محسوب می‌شود پس از اتمام تنظیمات این دستگیره می‌تواند چهره شما را در زوایای مختلف شناسایی کند زمانی که مطابق داده‌های ورودی باشد دستور بازگشایی را صادر می‌کند هشدار عدم تشخیص هویت را ارسال می‌کند.  تشخیص چهره بیومتریک الگوریتم نرم‌افزاری هوشمندی است که با استفاده از قاب فیلم یا تصویر دیجیتال که چهره فرد در آن قابل مشاهده باشد هویت فرد را شناسایی می‌کند.

مراحل تشخیص چهره :

  1. ابتدا دوربین چهره شما را تشخیص می‌دهد فرقی ندارد که در جمعیت یا تنها باشید وقتی شما مستقیم به دوربین نگاه می‌کنید به راحتی تشخیص داده می‌شوید با این حال پیشرفت‌های فناوری مدرن باعث شده است که حتی اگر صورت کاربران کمی زاویه داشته باشد باز هم نرم‌افزار تشخیص چهره کار کند و آن را تشخیص دهد.
  2. پس از شناسایی تصویر چهره شما ضبط و تجزیه و تحلیل می‌شود اکثر فناوری‌های تشخیص چهره به جای استفاده از تصاویر سه بعدی از تصاویر دو بعدی استفاده می‌کنند دلیل این مسئله امکان برقراری سریع‌تر ارتباط عکس دو بعدی با دیتابیس نسبت به عکس‌های سه بعدی است و عکس‌های موجود در دیتابیس هم دوبعدی هستند در طول تجزیه و تحلیل صورت به نشانه‌های مشخصی قابل تفکیک خواهد بود ما می‌توانیم الگوریتم در صورت انسان را شناسایی و فناوری تشخیص چهره هر یک از این نقاط را تجزیه و تحلیل می‌کند به عنوان مثال فاصله بین ابرهای شما.
  3. پس از تجزیه و تحلیل هر نقطه‌ای گره به یک شماره در پایگاه داده برنامه تبدیل می‌شود کل کد عددی به عنوان چاپ صورت نامیده خواهد شد درست مثل اینکه همه افراد دارای اثر انگشت منحصر به فردی هستند همه افراد هم اثر چاپی منحصر به فرد دارند که قابل شناسایی و تفکیک است.
  4. مرحله آخر فرایند تشخیص چهره تطبیق است در این مرحله چاپ چهره شما با پایگاه داده از سایر کدهای صورت مقایسه می‌شود تعداد چهره‌هایی که مقایسه شده بستگی به پایگاه داده و تعداد پایگاه داده‌های نرم‌افزار دارند به کاربران آدرس و غیره را پیدا می‌کند.

قفل بیومتریک اسکنر انبیه

 نوعی دیگر از قفل بیومتریک دستگاه تشخیص عنبیه است آنها با رنگ‌های مختلف چشم‌ها و الگوهای منحصر به فرد خود به شناسایی افراد کمک می‌کنند جدای از آن احراز هویت بدون تماس را فراهم می‌کند تشخیص چهره بیومتریک با تجزیه تحلیل نقاط گره ایه صورت مانند عرض  بینی شکل استخوان گونه طول خط و عمق حدقه چشم کار می‌کند.

مراحل اسکن عنبیه چشم:

1.ابتدا یک دوربین چشم فرد را اسکن کرده و یک تصویر دیجیتالی از آن تولید می‌کند.

2. نرم‌افزار پردازش تصویر با کشیدن دو دایره سعی در جدا کردن انبیه دارد یکی در مرز داخلی بین مردمک‌های نبیه و دیگری در حاشیه بیرونی آن معروف به لیمبوس بین عنویه و سفیدی و پوسته بیرونی.

3.سپس مختصات قطبی یعنی همان دایره‌های متحدالمرکز و خطوط شعاعی از مبدا آنها به تصویر اضافه می‌شوند تا مناطقی برای تجزیه و تحلیل جداگانه تعریف شود به طوری که ویژگی‌های اصلی عنویه را می‌توان با دقت در فضای دو بعدی قرار داد و مقایسه کرد این سیستم با هوشمند چشم حتی در شرایط مختلف نور فراهم می‌سازد.

4.سپس الگوی مناطق روشن و تاریک تو عنبیه با استفاده از فیلترهایی به صورت دیجیتالی تبدیل می‌شوند بنابراین چشم تقریباً همان کد را ایجاد خواهد کرد فرقی نمی‌کند مردمک باز باشد یا بسته اما نکته اینجاست که اگر میزان روشنایی در یک منطقه معین بیش از مقدار مشخص شده باشد فیلترها ممکن است یک عدد ثابتی را ثبت کنند در غیر این صورت همه آنها صفر را ثبت می‌کنند.

قفل‌های بیومتریک با تشخیص صدا

 بیومتریک صدا علم استفاده از صدای افراد برای احراز هویت آنهاست این ویژگی بیولوژیکی همراه با ویژگی‌های اثر انگشت صورت و کف دست به طور فزاینده‌ای برای دسترسی به فضاهای مجازی و فیزیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد احراز هویت یا تایید هویت کاربر می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود پس از همه رمزهای عبور می‌توانند دزدیده شوند اما صدای شما عنبیه یا اثر انگشت منحصراً متعلق به شماست ونمی‌توان به راحتی آن را دزدید یا تکرار کرد اگر صداهامون منحصر به فرد هستند دقیقاً چگونه برای افزایش امنیت استفاده می‌شوند اینجاست که احراز هویت بیومتریک صوتی وارد عمل می‌شود احراز هویت بیومتریک صوتی با تطبیق نمونه‌های صوتی با یک الگوریتم صوتی اصلی تایید می‌کند که شخص همان چیزی است که ادعا می‌کند یا خیر

بیومتریک صوتی چگونه کار می‌کند؟

 یک سیستم تشخیص صدا ابتدا یک فرد شناخته شده را با گرفتن صدای او و ارسال آن نمونه به یک موتور بیومتریک ثبت نام می‌کند سپس موتور بیومتریک یک الگو از نمونه ایجاد می‌کند در نهایت ایموتور ویژگی‌های متمایز به گفتار یک فرد را شناسایی می‌کند و یک نسخه صوتی منحصر به فرد برای آن فرد ارائه می‌دهد.

ما اغلب اصطلاح تشخیص صدا را در زندگی خود می‌شنویم معمولا در رابطه با تلفن‌های هوشمند با این حال تشخیص صدا و احراز هویت یکسان نیستند تشخیص صدا کلمات یک فرد را شناسایی می‌کند در حالی که احراز هویت صدای فردی را که آن کلمات را می‌گوید شناسایی می‌کند ما بیشتر با تشخیص صدا از طریق دستیارهای دیجیتالی مانند سیری اپل یا الکسای آمازون آشنا هستیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *