قفل سازی از چه زمانی متداول شد

قفل سازی از چه زمانی متداول شد ؟

قفل سازی از چه زمانی متداول شد ؟

قدیمی ترین قفل را 4 هزار سال پیش مهم ترین قوم بین النهرین، قوم آشور در خرساباد نزدیکی نینوا ساختند. این قفل چوبی برای کلون در ساخته شده است و دارای میله هایی متحرک است. این قفل کلیدی چوبی دارد که می توان آن را در کلون در قرار داد و با استفاده از قفل در را بسته نگه داشت. در چغازنبیل هم از این قفل ها استفاده می شد و در تمدن های بزرگ دیگر مانند مصر نیز اینگونه قفل ها یافت می شود. در قدیم قفل های فلزی به دست آهنگران ساخته می شد. این نوع قفل ها به مرور شکل و شمایلی تزئینی به خود گرفتند و تعدادی از آن ها همراه با نام سازندگان شان به عنوان آثار تزئینی به موزه ها راه یافتند. بعد از آن صنعتگران شروع به ساخت قفل هایی جدید با مکانیزم پیچیده تر کردند و کسانی مانند رابرت بارون و جوزف برامه در انگلستان به طراحی قفل پرداختند. با صنعتی شدن جوامع و جایگزینی ماشین به جای انسان برای انجام کارها، دستگاه های مدرن جای پتک آهنگری را گرفت و انواع قفل ها در اندازه و کاربرد های مختلف ساخته شدند.

قفل سازی از چه زمانی متداول شد

انواع قفل ها کدام است؟

قفل ها انواع مختلفی دارند که از گذشته تا به امروز به تدریج تکامل پیدا کردند و در شکل ها و اندازه های مختلف به بازار عرضه شدند. تعدادی از این قفل ها عبارتند از:

قفل های رومی: شکلی مانند کلون بزرگ دارد که بدنه ی آن توسط یک گلمیخ به لنگه ی در وصل می شود. در طرف دیگر آن کشویی دندانه دار وجود دارد که کلید در آن قرار می گیرد.

قفل کلون دار: از جمله قفل های آشنا برای ایرانیان است که در همه ی مناطق یافت می شود. قفل های یال امروزی از این قفل ها الگو گرفته اند. مدلی از این قفل در خرساباد نزدیک نینوا کشف شده است.

قفل فنرپیچ: در آذربایجان قفل هایی به این نام ساخته می شوند. این قفل دارای یک جعبه ی آهنی است که سر قفل از آن بیرون زده است.

قفل فنری: این قفل در دو نوع با کلید پیچی و فشاری ساخته می شود. قفل های نوع اول در آلمان، انگلیس و فرانسه قرون وسطی یافت می شوند. سابقه قفل با کلید فشاری به رم باستان می رسد و تا قبل از شروع انقلاب صنعتی در اروپا استفاده می شده است. شروع استفاده از این قفل را از خاورمیانه می دانند.

قفل سازی از چه زمانی متداول شد

قفل مغزی: این نوع قفل کلید های ساده ای دارند و به وفور در بازار یافت می شوند. بعضی از این قفل ها کلید های سوئیچی دارند که اغلب برای در های کشویی و کرکره ای استفاده می شوند.

قفل ساختمانی: این نوع قفل انواع مختلفی دارد. قفل های دستگیره دار کلید هایی ساده و سوئیچی دارند. نوع بی دستگیره ی آن برای قسمت هایی از ساختمان استفاده می شود که رفت و آمد کمتری دارد مانند درب های پشتی و انبارها و قفل مغزی آن ها که به صورت ساده و استوانه ای ساخته شده است. از دیگر انواع قفل، قفل های مغزی ای هستند که نیازی به کلید ندارند و برای مکان هایی استفاده می شوند که قفل کردن آن ها ضروری نیست. قفل های مغزی شاخ دار برای در های کشویی و قفل های پره دار برای ورودی ساختمان نصب می شود و کلید مخصوص به خود را دارند، از دیگر انواع قفل ساختمانی می توان به این مدل قفل ها اشاره کرد، قفل هایی برای حمام و توالت که فقط از داخل قفل می شوند، قفل های دارای میله قدی برای در های دو لنگه، نوع الکترونیکی که کلید آن ها نیز الکترونیکی است و قفل های کامپیوتری که برای مکان های شلوغ و هتل ها استفاده می شوند این قفل ها با کارت مخصوص باز می شوند. قفل مغزی توپی و قفل پشتی شب بندی و … را نیز انواع دیگری از قفل های ساختمانی می دانند.

قفل های برقی: این قفل ها شامل انواعی از قفل مانند، قفل مگنت یا آهن ربایی که نوع پرکابرد آن است و قفل های ضد سرقت الکترونیکی یا برقی است که برای بستن در کمد در مکان هایی مانند استخر کاربرد دارد.

قفل کارتی: این نوع از قفل های ایمن، دارای قسمت هایی مانند قفل کارتی، نرم افزار و کارتخوان هستند. این قفل ها قابل برنامه ریزی هستند و ضریب امنیت را بالا می برند.

قفل سازی از چه زمانی متداول شد

قفل سازی از چه زمانی متداول شد

قفل دکمه ای: این قفل ها بسیار هوشمند و برای مراکز اداری و ساختمانی مناسب هستند. دارای دکمه های هوشمند هستند و با کلید های کامپیوتری باز می شوند.

شما می توانید انواع مختلفی از قفل ها را از قفل ساز اصفهان با کیفیت عالی و قیمت مناسب خریداری کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *